К основному контенту

Досвід роботи


«Технологія використання фітнес-методик на уроках фізичної культури в початковій школі»

З досвіду педагогічної діяльності

Автор досвіду-
Бут світлана Олександрівна
вчитель фізичної культури
Кушугумський НВК «Інтелект»


Я не боюсь ще раз і ще раз повторювати:
   турбота про здоров'я - це найважливіша
   робота педагога. Від життєдіяльності,
   бадьорості дітей залежить їх духовне життя,
   світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, сили."
     В.О Сухомлинський

Здоров’я дітей має важливе значення як для сучасності, так і для майбутнього.
Здорова нація – це майбутня еліта суспільства, його розумовий потенціал. Вони є майбутніми творцями матеріальних і духовних благ країни, а в нині – це обличчя нації, її краса, енергія, активність, творчість.
Зараз здоров’я школярів усе частіше стає приводом для занепокоєння спеціалістів із його збереження, що пов’язано з багатьма зовнішніми й внутрішніми факторами – погіршенням стану навколишнього середовища, комп’ютерних ігор, інтернет-залежності, підвищенням розумових та психічних навантажень, зменшенням фізичної активності, появою нових інфекційних захворювань.
Рівень здоров'я підростаючого покоління в Україні невблаганно знижується. Тому збереження і зміцнення здоров'я дітей та підлітків є сьогодні пріоритетним завданням держави. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми може бути впровадження різних напрямків фітнесу в систему шкільної фізкультурної освіти, що сприятиме оновленню занять з фізичної культури школярів.
Нове покоління  дотримується принципу "Живи справжнім", намагаючись ні про що сильно не турбуватися. У списку пріоритетів - збереження здоров'я, прагнення придбати і підтримувати ідеальну фізичну форму. Цим дітям важко довго залишатися зосередженими на чомусь одному, вони дуже непосидючі, гіперактивні. Мислення таких дітей орієнтоване на те, щоб переробляти інформацію короткими порціями - це так зване "кліпове мислення". Це діти мультимедійних технологій, ними легко маніпулювати. Вони швидко дорослішають займаючись самоосвітою, їх погляди формує Інтернет.
Пропаганда фітнесу в засобах масової інформації та вільний доступ до веб - ресурсів служить додатковим аргументом на користь вибору занять. Їх інтерес також обумовлений і тим, що фітнес-програми загальнодоступні, доступність занять фітнесом визначається, насамперед, тим, що їх зміст базується на простих вправах і в більшості випадків, не потрібно спеціального дорогого устаткування.
Впровадження фітнес - технологій спрямовані передовсім на розвиток кардіо - респіраторної системи. Аеробні вправипідвищують функціональні можливості серцево-судинної системи, зміцнюють серцевий м'яз, збільшують її здатність засвоювати кисень. 
Велика різноманітність інноваційних засобів, методів і форм занять дозволяють створювати необмежені можливості для оздоровлення, формування, зміцнення і збереження всіх компонентів здоров'я підростаючого покоління в цілому.
З огляду на вищезазначене мною обрана тема «Технологія використання фітнес-методик на уроках фізичної культури в початковій школі».
Основна ідея полягає у створенні свідомого ставлення до оздоровчих занять, формуванні стійкого інтересу до занять фізичної культури, позитивного і активного ставлення до здорового способу життя, розкриття творчих та рухових здібностей кожного, розширенні функціональних можливостей та формуванні практичних навичок для самостійних занять
Існує велика різноманітність фітнес методик, учитель повинен вибрати найбільш ефективні і доступні, вміти володіти. 
На підставі аналізу науково-методичної літератури і власного досвіду були виділені специфічні особливості занять дитячим фітнесом, які роблять його особливо привабливим і популярним серед дітей .
До них відносяться:
1. Велика різноманітність вправ (з предметами, без них).
2. Тісний зв'язок напрямків дитячого фітнесу з музикою, сучасними ритмами та напрямками танців.
3. Включення різноманітних форм (сюжет, образ і т.д.) і методів (ігровий, змагальний і т.д.) проведення занять, інноваційних технологій.
7. Розширення рухових можливостей за рахунок інноваційних технологій, підвищення культури рухів, рівня фізичної підготовленості, фізичного розвитку, здоров'я і профілактика різних захворювань.
8. Придбання спеціальних знань щодо здорового способу життя, методикою занять фітнесом і контролю за своїм самопочуттям і фізичним розвитком і фізичною підготовленістю [6].
З особистого досвіду роботи у сфері оздоровчої фізичної культури було визначено, що застосування сучасних фітнес-методик може стати ефективним шляхом вирішення проблеми підвищення рухової активності учнів, їхньої фізичної підготовленості.
      Маючи такий досить високий показник відхилень у здоров’ї учнів, я була змушена  шукати нові підходи до збереження та зміцнення здоров’я дітей.  
   Тому впроваджую в процес фізичного виховання різноманітні сучасні фітнес-методики:методика танцювально-рухової терапії Тетяни Шкурко, дихальна гімнастика О.М.Стрельникової, методика «Гімнастика мозку» Деннісон, які дають змогу учням усіх медичних груп активно працювати на уроці.

МЕТОДИКА ТАНЦЮВАЛЬНО-РУХОВОЇ ТЕРАПІЇ ТЕТЯНИ ШКУРКО-

розвиває креативність, додає впевненості в житті, покращує самопочуття і настрій

Дихальна гімнастика О.М.Стрельникової-

використовується при захворюваннях серцево-судинної, дихальної систем.

МЕТОДИКА “ГІМНАСТИКА МОЗКУ Деннісон-

виконання вправ сприяє покращанню уваги, памяті, зняттю стресу, втоми.
Позитивний ефект використання фітнес-методик на уроці полягає в наступному
·         зміцнюється опорно-руховий апарат, формується  правильна  постава;
·         зміцнюються  м’язи  голеностопа і основні групи м’язів;
·         завдяки швидким та динамічним рухам у дітей поліпшується координація, з’являється  почуття ритму, розвиваються сила і спритність;
·         легкі фізичні навантаження зміцнюють серцево-судинну, дихальну системи;
·         фізична активність покращує метаболізм, травні процеси;
·         дитячий фітнес зміцнює імунітет дитини, тому є своєрідним захистом від застуди;
      Фізичне виховання молодших школярів є важливим компонентом гуманітарного виховання, спрямоване на формування у них фізичного та морального здоров’я, удосконалення фізичної і психічної підготовки до ведення активного життя і реалізується через фізкультурну освіту, фізичну підготовку та самостійні заняття й участь у масових фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходах.
       Щоб виховати здорову людину, здатну творчо підходити до вирішення покладених на неї завдань, треба піклуватися про це вже з початкової школи. І важливим аспектом у цьому є уроки фізкультури на якихтреба працювати  творчо, по-новому: знаходити нові форми роботи та засоби педагогічної діяльності, виходити за межі відомої в практиці роботи вчителів фізкультури масових шкіл. Треба досконало знати й донести до школярів, які фізичні вправи розвивають серцево-судинну та дихальну системи; які психічні й духовні якості розвиваються в процесі занять фізичними вправами.
        Основною формою навчання та виховання в школі є урок. Найчастіше при проведенні уроків застосовую такі форми і методи:
•  рухливі ігри ( задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду);
   сюжетно-рольові  ігри  ( у  сюжетно- рольовій грі, творчій за своєю природою, діти самостійно визначають її сюжет та зміст, які зумовлюють основні лінії розгортання гри за певним задумом дітей).
         Одним із інноваційних підходів до організації уроків фізичного виховання, які я використовую -  це методика танцювально-рухової  терапії Тетяни Шкурко. 
Танцювально-рухова терапія передбачає  вирішення таких основних завдань:
•        зміцнення здоров’я:
•        створення оптимальних умов для зростання і розвитку опорно-рухового апарату дитини;
•        формування правильної постави;
•        сприяння  профілактиці плоскостопості;
•        розвиток і функціональне вдосконалення органів дихання, кровообігу, серцево-судинної й нервової систем організму;
•        удосконалення психомоторних здібностей учнів:
•        розвиток м’язової сили, гнучкості, витривалості, швидкісно-силових і координаційних здібностей;
•        сприяння розвитку відчуття ритму, музичного слуху, пам’яті, уваги, вміння погоджувати рухи з музикою;
•        формування навичок виразності, пластичності, граціозності і витонченості танцювальних рухів;
•        розвиток дрібної моторики;
•        розвиток передумов творчих здібностей:
•        розвиток мислення, уяви, винахідливості і пізнавальної активності, розширення кругозору;
•        формування навичок самостійного виразу рухів під музику;

    Правильне дихання є чинником нормального функціонування адаптивних механізмів, регуляції рівнів працездатності. Саме тому в своїй роботі я використовую дихальну гімнастику за  О.М. Стрельниковою . Дихальна гімнастика О.М.Стрельникової відома і визнана у всьому світі. Нескладні дихальні вправи , допомагають хворим на астму, лікують бронхіт і гайморит, рятують від заїкання. Також унікальна методика використовується при захворюваннях серцево-судинної системи. Дихальні вправи виконуються на фоні рухів. В основному це нахили вперед, під час яких виконується вдих, а не видих.
 Після вивчення правил засвоюємо комплекси дихальних вправ:
1.       Повороти.
2.       «Вушка»
3.       «Малий маятник»
4.       «Кішка»
5.       «Насос»
6.       «Обійміть плечі»
7.       «Великий маятник»
8.       «Напівприсіди»
     
Використання методики «Гімнастика мозку»  Деннісон в початковій школі виявило, що в результаті виконання нескладних вправ у дітей покращалася пам'ять, увага, мова,знизилася втома. Доцільно використовувати ці вправи    на уроках фізкультури  в  заключній частинІ. Кінезіологічні вправи:«Вухо- ніс», «Колечко»
     Для підвищення емоційності на уроці  використовую музичний супровід
Особливу увагу звертаю на  підбір музики. Вважаю, що музика є мотивуючим чинником, спрямовує хід виконання вправ та визначає швидкість рухів. Добираючи  музичний супровід, звертаю увагу на наявність у композиції чіткого  ударного  ритму. Для кожної частини уроку підбираю музику відповідного темпу й тривалості, ритмічну, яка створює у дітей гарний настрій або спокійну,під час якої учні відновлюють свої сили після фізичних  навантажень.
        Насамперед, слід змінити ставлення учнів до свого здоров'я та сформувати установку на тривале здорове життя, показати значення самої людини, її свідомості й мислення в досягненні гармонії між тілом і духом.
Але для забезпечення фізичного розвитку та рухової  підготовленості учнів одних уроків фізичної культури, передбачених навчальним планом, недостатньо. Важливу роль у цьому відіграє позакласна фізкультурно-оздоровча робота.
      Цілеспрямоване фізичне виховання через раціональне поєднання урочних і позакласних форм занять, під час яких відбувається засвоєння основ фізичної культури та формування вмінь і навичок щодо організації самостійних занять фізичними вправами,  дасть змогу забезпечити безперервне зростання показників фізичного розвитку й  рухової підготовленості учнів та формування основ здорового способу життя.
      При організації позакласної роботи з фізичного виховання в школі ставлю  завдання:
   - зміцнення здоров'я, загартування, підвищення працездатності учнів;
   - розвиток  і   корекцію фізичних і рухових можливостей учнів;
    - удосконалення життєво важливих рухових навичок і вмінь, способів          регуляції ру­хів,  застосування їх у різних складних умовах;
    - формування звичок здорового способу життя, позитивного ставлення до   фізичної культури, мотивів і цілей активної рухової діяльності;
    -  розвиток емоційної сфери, вольових  і  моральних якостей, естетичне виховання;         
     - виховання потреби в систематичних заняттях фізичними вправами, прагнення до фізичного вдосконалення.
     Характерною рисою позаурочних форм занять є їхня добровільність. Тому я намагаюсь піклуватися про те, аби викликати в учнів інтерес до занять. Це досягається передусім високою емоційністю. Важливо, щоб кожен учень міг проявити себе незалежно від рівня своєї підготовленості.
Залучаю учнів до проведення таких форм  позакласної роботи:
• фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі дня (фізкультурні хвилинки, фізкультпаузи, рухливі ігри на перервах);
• загальношкільні фізкультурно-масові й спортивні заходи  (спортивні свята, ,Дні здоров`я );
     Система фізичного виховання школярів в умовах сучасного навчального закладу повинна бути побудована таким чином, щоб фізичні вправи були доцільними  не тільки з точки зору фізіологічної та функціональної, а й виховної та естетичної. Спираючись на це, різноманітні новітні технології фізичного вдосконалення, що включають різноманітні оздоровчі  вправи (різновиди  аеробіки, дихальна гімнастика, лікувальна гімнастика тощо) сприятимуть формуванню в учнів правильної постави, гарної ходи, розвитку ритмічності та координації рухів.
На мій погляд, саме оздоровча спрямованість фізичного виховання у поєднанні з інноваційними освітніми технологіями дозволить досягти очікуваного результату: сформувати гармонійно розвинену, конкурентоспроможну особистість, здатну до самореалізації. А це означає, що всі зусилля повинні бути спрямованими  на благородну справу, заради якої варто жити.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

На допомогу вчителю

Календарне планування з фізичної культури      3 клас          ІІ семестр  2017/2018 н.р. Теоретико-методичні знання (1) № уроку Зміст Дата проведення 47 Руховий режим молодшого школяра та його вплив на формування правильної постави. Фізичні навантаження та реакція на них серцевих скорочень.Дихання підчас виконання фізичних вправ. Різновиди ходьби і бігу. ЗРВ. Ігри-естафети. Вправи для формування культури рухів з елементами гімнастики(1 2 ) № уроку Зміст Дата проведення 48 Інструктаж з БЖД  під час проведення занять з гімнастики.   Організаційні вправи, загальнорозвивальні вправи. По­ложення тіла у просторі: сіди (нахили тулуба з різними положеннями ніг). Рухлива гра «Клас, струнко!» 49 Організаційні вправи, загальнорозвивальні вправи. По­ложення тіла у просторі: сіди (перехід із сіду на правому стегні у сід на лівому стегні). Рухлива гра «Клас, струнко!»